ČLÁNKY A VÝZKUMY

Děti a cizí jazyky - Autor Franta K. Barták

"Kdysi jsem měl za to, že jediná efektivní cesta k zprostředkování cizího jazyka je, když jej jeden z rodičů ovládá na vysoké úrovni a trvale do něj přepne. Časem jsem ale potkával stále více rodin, kde zvolili jinou cestu a přesto dosahovali podobně uspokojivých výsledků."

Tento článek je pro rodiče, kteří by rádi dětem nějakým způsobem zprostředkovali cizí jazyk, ať už ho sami ovládají nebo ne. Dočtete se zde, proč se děti učí jazyk tak snadno, co je vícejazyčnost, jaké jsou její typy a jak ji lze dosáhnout již v útlém věku. Dozvíte se o přirozené a umělé vícejazyčnosti a také několik různých způsobů, kterými mohou rodiče svým dětem cizí jazyky zprostředkovat. Článek také odpovídá na časté otázky a obavy rodičů k této tématice.

Autor je soukromý učitel jazyků s více než desetiletou praxí. Je šéfredaktorem webu Mein Deutsch (nemcina-zdarma.cz) a spolupracovníkem webu Help for English (helpforenglish­.cz). Zajímá se rovněž o problematiku vícejazyčné výchovy bez rodilého mluvčího, přičemž v posledních letech provádí v této oblasti úspěšný experiment ve vlastní rodině.


Rodinná jazyková politika a dvojjazyčná výchova v Singapuru

V Singapuru se již léta uplatňuje dvojjazyčná vzdělávací politika, která si klade za cíl, aby všichni obyvatelé ovládali vedle mateřského jazyka i angličtinu. Singapur se tak stává světovou laboratoří pro studium osvojování si cizího jazyka (angličtiny) souběžně s mateřským jazykem.

Přiložená studie (Liang et al. 2022) analyzuje přístup 192 rodičů předškolních dětí k bilingvismu a dokumentuje jejich snahu pomoci dětem osvojit si cizí jazyk v raném věku. 78.9 % rodičů půjčuje dětem knížky v angličtině, 44.6 % rodičů kupuje měsíčně anglické knihy, 39.4 % dětí sleduje TV pouze v angličtině a dokonce 31.4 % rodičů organizuje soukromé lekce angličtiny pro své předškolní děti.

Dle této studie 93 % rodičů (a 90 % prarodičů) považuje raný bilingvismus za přínosný, přičemž se liší v názoru na to, kdy je nejvhodnější s cizím jazykem začít. 45.7 % si myslí, že je vhodné začít s cizím jazykem před dosažením 2 let dítěte, přičemž 40.6 % respondentů preferuje začít s bilingvismem od 3 let.

Jak se díváte Vy na raný bilingvismus? Podporujete své děti v něm? Kdy je podle Vás s osvojováním si cizího jazyka ideální začít?

L. Liang, D. Wu & H. Li: Family language policy and bilingual parenting in multilingual Singapore: latent profiles and its predictors. J. Multiling. Multicult. Dev. (2022).

https://doi.org/10.1080/01434632.2022.2056190

© 2023 Němčina odmala. Všechna práva vyhrazena.
Vytvořeno službou Webnode Cookies
Vytvořte si webové stránky zdarma! Tento web je vytvořený pomocí Webnode. Vytvořte si vlastní stránky zdarma ještě dnes! Vytvořit stránky